Hoeveel koffies mag ik per dag?

  • Geplaatst op
Hoeveel koffies mag ik per dag?

In koffie zit cafeïne. Een stof die een effect heeft op onze alertheid en concentratie. Maar ook bij koffie geldt de wijsheid “geniet met mate”. Grote dosissen cafeïne zorgen immers voor een gevoel van rusteloosheid of zelfs hartkloppingen. Wil je het antwoord op de vraag te weten komen, kijk je best naar het cafeïnegehalte van je favoriete koffie. Hieronder lees je wat die gehaltes en hun effect precies betekenen.

Hoeveel cafeïne zit er in koffie?

De hoeveelheid cafeïne in je kopje koffie hangt af van verschillende factoren. Niet alleen de soort koffieboon speelt hierbij een rol, ook de roosteringsmethode en de manier waarop je koffie zet hebben een effect op het cafeïnegehalte van je dagelijkse kopje.

In het algemeen kan je stellen dat een gemiddelde kop koffie van om het even welk merk 100 tot 250 milligram cafeïne bevat. Toch een behoorlijk verschil! Kies je voor kwalitatieve koffie op basis van zachtaardige Arabica-koffiebonen - zoals bij Koffie Kàn - mag je rekenen op een cafeïnegehalte van rond de 100 mg per kopje. Ter referentie: dat is niet meer dan in een reep pure chocolade.

 

Zachtaardige Arabica-koffiebonen bevatten over het algemeen minder cafeïne.

 

Espresso of filterkoffie?

Opnieuw is het antwoord niet zo eenduidig. Liefhebbers van espresso beweren dat espresso minder cafeïne bevat dan filterkoffie. Hiervoor baseren ze zich op de korte extractietijd bij de bereiding van espresso.

Maar naast de extractietijd speelt ook de hoeveelheid koffie die je gebruikt een rol. Gemiddeld wordt 7 gram koffie gebruikt voor het bereiden van espressokoffie. Afhankelijk van de koffiesoort betekent dit zo’n 55 à 85 milligram cafeïne per kopje.

De meeste industriële koffiemerken gebruiken vooral Robusta-koffiebonen in hun espressomengeling. Daarin zit een stuk meer cafeïne dan ambachtelijke koffiemerken die eerder Arabica-koffiebonen verwerken. De soort koffie speelt dus een doorslaggevende rol bij het bepalen van het cafeïnegehalte van elk kopje koffie.

De extractietijd van filterkoffie is langer dan die van espresso. Voor het zetten van filterkoffie wordt er al gauw 7 tot 12 gram koffie per kop gebruikt. Omgezet resulteert dit in gemiddeld 100 mg cafeïne per kopje. Anderzijds, wanneer je voor het bereiden van filterkoffie slechts 7 gram koffie gebruikt, dan heb je zeker niet meer cafeïne binnen dan wanneer je voor een espresso kiest.

 

De hoeveelheid koffie die je gebruikt speelt minstens een even grote rol als de manier waarop je de koffie bereidt.

 

De effecten van cafeïne

Vraag je aan een handvol mensen welk effect koffie op hen heeft, krijg je vast en zeker heel verschillende antwoorden. De één geniet elke ochtend en na de lunch van een koffietje als snelle opkikker. De ander slurpt de ganse dag door koffie zonder een krachtige punch te voelen.

Hoe we reageren op cafeïne is voor een stuk genetisch bepaald. Maar ook je lichaamsgewicht speelt een rol. Mensen die groter of zwaarder zijn lijken de effecten van cafeïne beter te verdragen. Het ritme waarop je koffie naar binnen werkt heeft wellicht het grootste effect.

Dat heeft alles te maken met hoe snel je lichaam cafeïne verwerkt. De ene mens zet het al sneller om dan de ander: van enkele uren tot wel een volledig etmaal! Meteen ook de voornaamste reden om ‘s avonds geen koffie te drinken als je in alle rust in slaap wil vallen.

Sommige mensen hebben 24 uur nodig om cafeïne volledig af te breken!

 

Sommige mensen hebben 24 uur nodig om cafeïne volledig af te breken.

 

hoeveel koffies of cafeïne mag je per dag drinken?

 

Koffie gaat net als alle warme dranken snel door de maag. Het beïnvloedt ons organisme dan ook snel maar voor slechts een beperkte tijd. Vijf minuten nadat je een kopje koffie hebt gedronken, bereikt de cafeïne je hersenen al. Drie of vijf uur later is het effect ervan gehalveerd.

Cafeïne, het meest actieve bestanddeel van koffie, stimuleert heel wat lichaamsfuncties. Dat komt omdat cafeïne het dopamine-gehalte in ons lichaam doet stijgen. Dopamine is een neurotransmitter of een “doorgeefstofje”. Die geeft een boodschap door van de ene naar de andere zenuwcel. In het geval van dopamine is dat een gevoel van tevredenheid of beloning.

Na het gebruik van cafeïne zouden we beter presteren en creatiever zijn. Althans, dat is het resultaat van Amerikaans onderzoek. Ook de nieren voelen zich lichtjes gestimuleerd door cafeïne. Cafeïne prikkelt de blaas en bij sommige mensen ook de darmen.

 

Cafeïne stimuleert verschillende lichaamsfuncties en ook je geest.



Cafeïnevrije koffie

Even een mythe de wereld uit helpen: cafeïnevrije koffie is niet helemaal cafeïnevrij. In de Europese Unie is het toegelaten dat cafeïnevrije koffie maximum 0,1% cafeïne bevat. Omgerekend betekent dit 2 à 4 milligram cafeïne per kopje. Een groot verschil met de 55 tot 85 milligram bij cafeïnehoudende varianten.

Om cafeïnevrije koffie of “deca” te verkrijgen, worden de koffiebonen gedecafeïneerd. Dat gaat via de DCM-methode. Die gaat als volgt:

 

1. De ruwe koffiebonen krijgen een stoombad met zuiver water van 93°. Dat proces haalt de cafeïne, de oliën en andere bestanddelen uit de bonen.

2. De bonen worden uit het water gehaald.

3. Er wordt een dichloormethaan of DCM - vandaar ook de naam van de methode - aan het water toegevoegd. Dit organisch oplosmiddel bindt zich aan de cafeïne in het water.

4. Tien uur later wordt het water gekookt om de DCM en cafeïne te doen verdampen. Alle koffiebestanddelen behalve de cafeïne blijven wel in het water aanwezig.

5. De koffiebonen worden terug in het water gelegd om de koffiearoma’s en de oliën op te nemen.

6. Uiteindelijk worden de koffiebonen gedroogd.

 

Maakt dat cafeïnevrije koffie gezonder of ongezonder dan cafeïnehoudende koffie? Wees gerust, liefhebbers die met mate van koffie genieten, kunnen zonder zorgen cafeïnehoudende koffie blijven drinken. Merk je toch kwaaltjes op bij het drinken van koffie - denk aan zure oprispingen of een nerveus gevoel - controleer dan eerder de kwaliteit van je koffie:

 

● Opteer voor een Arabica-mélange die van nature uit een lager cafeïnegehalte bevat.

● Verkies een licht-geroosterde variant.

● Zoek koffie waaraan geen vetstoffen, suiker of aromaten is toegevoegd.

 

Anderzijds zijn de stemmen die cafeïnevrije koffie het etiket ‘ongezond’ geven helemaal verkeerd. De DCM-methode is niet schadelijk; je vindt in ‘deca’ niks van de DCM-stoffen terug.


Ken jezelf… en geniet!

Nu je de effecten van koffie en cafeïne begrijpt, en je ook weet hoeveel cafeïne er in je kopje koffie verscholen gaat, maak je voor jezelf de optelsom. Vind je de effecten van je dagelijkse koffieconsumptie aangenaam? Dan heb jij de perfecte balans al gevonden.

Een kopje koffie drinken, blijft sowieso zalig genieten. De Arabica-koffiemelanges van Koffie Kàn zijn bijvoorbeeld heel zachtaardig. Koffie waar je in alle rust van geniet maar die je ook een warme boost geven wanneer je daar naar verlangt. Het gaat er dus om de koffiebeleving te vinden die bij jou past.

 

Dit vind je misschien ook interessant:

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
← Keer terug naar de backoffice    • gratis levering vanaf 50€ - B/NL • gratis inpakservice • voor 14u besteld, dezelfde (werk)dag verzonden Verbergen