Het verhaal van Koffie Kàn verteld door Marjolein en Frederik

  • Geplaatst op
Het verhaal van Koffie Kàn verteld door Marjolein en Frederik

Koffie Kàn is een hecht familiebedrijf waar momenteel de derde generatie aan de brander staat. De heerlijk zachtaardige koffiemélanges zijn al sinds de late jaren ’40 van de vorige eeuw het succesrecept. Elke generatie legde z’n eigen accent. Maar de basis blijft hetzelfde: koffie boordevol aroma, weinig cafeïne en vooral heel veel verhaal.

Koffie Kàn: da’s pure liefde voor heerlijk zachtaardige koffie

Een verhaal boordevol aroma en weinig cafeïne

Koffie Kàn is een hecht familiebedrijf waar momenteel de derde generatie aan de brander staat. De heerlijk zachtaardige koffiemélanges zijn al sinds de late jaren ’40 van de vorige eeuw het succesrecept. Elke generatie legde z’n eigen accent. Maar de basis blijft hetzelfde: koffie boordevol aroma, weinig cafeïne en vooral heel veel verhaal.

 

Team Koffie Kàn

Achter de gevel van de koffiebranderij in Wenduine werkt een team van 3 personen aan het merk en de producten van Koffie Kàn. Het zijn Marjolein Vermeersch, Frederik Danneels en Céline Vervloet. Marjolein werd geboren tussen de koffiebonen. Haar man Frederik deelt haar passie voor koffie al decennia lang. Céline vervoegde 9 jaar geleden het team en leerde al snel al haar zintuigen te gebruiken om de spirit van Koffie Kàn in elke mélange te herkennen.

Kortom: een klein team dat verbonden is door heerlijk zachtaardige koffie. Dat z’n nek uitsteekt voor koffie met smaak, aroma en gevoel. Dat ook een duidelijke voorkeur heeft voor eerlijke processen binnen de koffiesector. Dat heel dicht bij het product staat en de kwaliteit van elke boon garandeert.

 

koffie kan team

 

Koffie voor consumenten

Dat het team deze visie in alles kan doortrekken, komt volgens de zaakvoerders door hun focus op koffie. 

Marjolein: “Wij produceren en verkopen een consumentenproduct. We zijn geen leverancier voor de horeca. Daardoor is de structuur en de schaal van ons bedrijf heel anders dan andere koffiebranderijen. We zijn elke dag bezig met koffie en enkel koffie. Geen koekjes, suiker of melk. Daar hoeven we dan ook geen tijd in te stoppen.”

Koffie Kàn heeft een winkel in Wenduine en een webshop. Ze kiezen er bewust voor geen vertegenwoordigers de baan op te sturen. Desondanks is Koffie Kàn nationaal vertegenwoordigd; het klantenbestand is allesbehalve lokaal of regionaal te noemen. 

Frederik: “Dat komt door de kwaliteit van onze koffie. Ondanks dat wij een artisanale koffiebranderij zijn, zijn we toch hoogtechnologisch uitgerust. Hierdoor slagen we erin de smaak en de kwaliteit van onze koffie constant te houden. Dat waarderen onze klanten enorm. Daarvoor staat Koffie Kàn bekend.”

 

“Door dichtbij ons product te staan en te investeren in technologie houden we de kwaliteit en smaak van onze koffie constant.”

 


Kennis van generatie op generatie doorgegeven

Marjolein bij haar ouders op schoot, voor een artikel eind jaren 70.Marjolein bij haar ouders op de schoot, voor een artikel in de jaren '70

 

In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog verhuisde de grootvader van Marjolein van Langemark naar Wenduine. Met in zijn bagage niet enkel levensnoodzakelijke dingen. Hij verhuisde ook de kennis over koffie branden mee naar zijn nieuwe woonplaats aan de Belgische kust.

 

Zijn broer had in Langemark een koffiebranderij opgericht. Dat was Koffie ’t Molentje en werd later overgenomen door Destrooper. Dat beide broers uiteindelijk in de koffiesector zijn beland, is geen verrassing als je weet dat familie tijdens de oorlog chicorei brandden ter vervanging van de schaarse koffie. Een procedé waar de familie van Marjolein heel bedreven in werd.

 

Marjolein: “Eens mijn grootvader in Wenduine was gesetteld, kocht hij materiaal om koffie te branden in de garage achterin z’n tearoom, Brasilia. In die lijn lanceerde hij zijn eigen, kleinschalige koffiebranderij Brasilia en bracht z’n zelf gebrande koffie – ook Brasilia genaamd – op de markt.”

 

Het volledige Brasilia-verhaal werd een lokaal succes. Dat zag ook de tweede generatie, de ouders van Marjolein. Zij besloten zich te concentreren op de branderij en kozen ervoor om de horecazaak Brasilia over te laten aan nieuwe eigenaars. In enkele jaren tijd maakten ze een sterk merk van de koffiebranderij en de verschillende koffiemélanges. 

 

Marjolein: “Mijn ouders zochten in de jaren ’70 naar een nieuwe naam voor de branderij en de koffie. Er waren nog merken die Brasilia heetten en ze wilden zich meer onderscheidend opstellen. Uit die zoektocht kwam “Koffie Kàn” voort. Dat vind ik nog steeds een heel sterke naam. Het enige nadeel is dat het voor Franstaligen wat minder vlot bekt. We worden dan ook eerder als Vlaams dan als Belgisch gezien.”

 

De groei van Koffie Kàn

Van koffiecrisis tot de kern van Koffie Kàn

De groei van Koffie Kàn tot wat het vandaag is, berust volgens Marjolein op een aaneenschakeling van toevalstreffers. Ze spreekt bijvoorbeeld over de koffiecrisis van de jaren ’70.

“De koffiecrisis van de jaren ’70 is op vele vlakken te vergelijken met wat er nu aan het gebeuren is. Door vorst en droogte in Brazilië stegen de grondstofprijzen razendsnel. Een groot verschil met nu is dat er toen nog een vaste prijs was voor koffie die gereguleerd werd door de overheid. In principe was het dus niet zo makkelijk om je prijzen aan te passen als verkoper.”

Dat deed de vader van Marjolein wel. Terwijl er mensen met karren vol gehamsterde pakjes koffie uit supermarkt Unic kwamen, bleef het winkeltje van Koffie Kàn aan de overzijde goede zaken doen. Ondanks het grote prijsverschil en de slag om het laatste pakje koffie in de supermarkten. 

Marjolein: “Mijn vader wilde weten waarom sommige klanten niet meededen met het gehamster aan lage prijzen en liever meer betaalden voor onze koffie. Hij kreeg steevast hetzelfde antwoord. Dat de koffie uit de supermarkt niet hetzelfde smaakte en hen klachten bezorgde zoals verteringsproblemen en nervositeit. Dat eens je Koffie Kàn had geproefd je niks anders meer wilde. Dankzij de heerlijk zachtaardige smaak.”

 

“De vaste respons van onze klanten was dat eens je Koffie Kàn had geproefd, je geen andere koffie meer wilde.”

 

“De vaste respons van onze klanten was dat eens je Koffie Kàn had geproefd, je geen andere koffie meer wilde.”

Dat antwoord klonk enerzijds als muziek in de oren. Anderzijds triggerde het de vraag waarom klanten de koffie van Koffie Kàn zo ervaarden. 

Marjolein: “Mijn vader ontdekte dat de zachtaardige kwaliteiten van onze koffiemélanges gebaseerd waren op onze keuze voor specifieke soorten koffie: hooggeteelde arabica’s. In combinatie met ons eigen procedé van trage branding resulteerde dit in een zachte, fijne smaak. Dat goot mijn mama, copywriter van beroep, in de tagline van Koffie Kàn: ‘Heerlijk zachtaardig’. Dat is nog steeds ons concept, de basis van waaruit alles groeit.” 

 

Koffie als natuurproduct

Terugblikkend op de historiek van Koffie Kàn onderscheidt Marjolein nog een andere toevalstreffer. Een klant sprak haar vader over zijn handel in fruitsappen en nodigde hem prompt uit op een natuurvoedingsbeurs. Daar bleek het verhaal van Koffie Kàn aan te slaan. De focus op kwaliteit, het respect voor de koffieboon en het procedé van slow roasting was een perfecte match met de sector van de natuurvoeding. 

Marjolein: “En dit in een tijdperk waarin koffie als ongezond werd bestempeld. Ongelofelijk dat het toen gelukt is, in die tijdsgeest, om koffie te introduceren in de natuurvoeding. Daar was enorm veel educatie voor nodig. Mijn vader heeft veel moeite gedaan om het ganse verhaal van Koffie Kàn te vertellen. En met succes want hij slaagde erin om de perceptie rond koffie te doen keren. Alleszins toch wat Koffie Kàn betrof.”

 

Koffie Kàn: een duurzaam verhaal

Het verhaal van Koffie Kàn stopt nog lang niet. Marjolein en Frederik zijn de derde generatie die de liefde voor heerlijk zachtaardige koffie aanwakkeren in Vlaanderen. Daarbij slaan ze resoluut de duurzame weg in. Niet enkel op vlak van merkbeleving maar ook op vlak van productkeuze en efficiëntie.

Frederik: “Het idee van Koffie Kàn staat er na al die jaren nog steeds. Daaraan hoeven we niks te veranderen. Wel moeten we ervoor zorgen dat het verhaal blijft kloppen voor nieuwe generaties en wat zij belangrijk vinden. Zoals duurzame productie, eerlijke grondstoffen en een transparant prijsbeleid.”

Zo vind je bij Koffie Kàn naast koffiebonen en gemalen ook koffiepads en -cups. Daarnaast investeert Koffie Kàn in energiebewuste technologieën zoals zonne-energie voor de productie-eenheden.

Frederik: “Voor sommige delen van het productieproces is dat minder voor de hand liggend. Om te branden gebruik je nu eenmaal gas. Het is nu aan ons om manieren te vinden om minder gas te verbruiken. Andere elementen zijn eenvoudiger aan te pakken zoals de vervanging van de motoren van machines door zuinigere exemplaren.”


Dit vind je vast ook interessant:

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
← Keer terug naar de backoffice    • gratis levering vanaf 50€ - B/NL • gratis inpakservice • voor 14u besteld, dezelfde (werk)dag verzonden Verbergen